Jos jokainen nuori valmistuessaan koulusta tuntisi olevansa hyvä jossain

28.04.2023

Teksti: Pekka Peura

Miltä näyttäisi maailma, jossa jokainen nuori valmistuessaan koulusta tietäisi missä on hyvä? Ja vielä erityisemmin: jossa jokainen omaisi vahvan tunnekokemuksen siitä, että on syvästi ja aidosti hyvä jossain?

Toisesta kulmasta kysyttynä: mitä nykykoulussa pitäisi olla tai mitä siellä pitäisi tehdä (tai jättää tekemättä), jotta jokainen nuori viimeistään valmistuessaan tuntisi olevansa hyvä edes yhdessä asiassa?

Koulu-podcastin 7.jakson vieras Saku Tuominen toteaa, että suomalaisissa kouluissa tehdään valtavasti hienoja asioita, mutta aivan täysiä pisteitä hän ei siitä, miten oppilaat oppivat tunnistamaan omia vahvuuksiaan. Saku kokee, että moni edelleen valmistuu koulusta tietäen missä on huono. Nuoret oppivat sanoittamaan itselleen, että "en osaa tätä, enkä tätä, enkä tätä."

Katso Sakun vastaus yllä olevasta videosta (kesto 0:33).


Onko meillä intohimoista visiota siitä, miltä tulevaisuuden koulu näyttää?

Suomessa opettajien osaaminen on maailman mittakaavassa korkealla tasolla ja meillä on hieno ja toimiva koulujärjestelmä. Mikä meiltä kuitenkin puuttuu on uteliaisuus siitä, mitä opittavaa meillä olisi muiden maailman kouluista ja toimivista käytännöistä.

Saku Tuominen mainitsee, että koulun kehittäminen on määrätietoista toimintaa. Mutta se mikä Suomalaisesta koulukeskustelusta puuttuu on intohimoinen utelias ja intohimoinen visio siitä, miltä tulevaisuuden koulu näyttää.

Kuuntele tai katso koko jakso Spotifysta tai YouTubesta.