Arviointi on työkalu, jonka avulla on mahdollista ohjata oppimista ja kohottaa ihmistä. Mutta valitettavasti helpompaa on käyttää arviointia vallan välineenä, oppilaan oppimisinnon latistamisessa tai rankaisemisessa. Myös vahingossa ja tahattomasti.
Blogi
Koulu-podcastin 12.jaksossa arvovaltaisena vieraanamme oli presidentti Tarja Halonen. Hän mielestään peruskoulun tulisi
"Jos koulukokemus on kielteinen, mitään sen suurempaa ei synny. Sen pitäisi olla oikeasti myönteinen ja sillä selvä."
Tiedämme, millainen opetus on motivoivaa ja lisää hyvinvointia, mutta unohdamme sen käytännössä
Kysymys lukijalle: Miksi oppimistutkimuksen tuloksia ja hyvään oppimiseen johtavia elementtejä ei osata ottaa käyttöön opetuksen valtavirtaan?
Mikä on tärkein asia, mitä peruskoulussa pitäisi tässä ajassa ensisijaisesti opettaa?
Miltä näyttäisi maailma, jossa jokainen nuori valmistuessaan koulusta tietäisi missä on hyvä? Ja vielä erityisemmin: jossa jokainen omaisi vahvan tunnekokemuksen siitä, että on syvästi ja aidosti hyvä jossain?
"Muistiin liittyvät aivorakenteet toimivat eri tavalla uteliaassa mielentilassa."
"Opettajat haluaisivat kovasti toteuttaa kutsumustaan ja palvella lasten ja nuorten kehittymistä parhaiksi versioiksi itsestään. Sen sijaan he usein kokevat toimivansa järjestyksen ylläpitäjinä monihäiriöisessä ympäristössä, jossa he joutuvat väkisin opettamaan liian paljon asiaa liian vähässä ajassa liian heikot lähtötiedot omaaville oppilaille."
Pänttääminen on sallittua huijaamista
"Edellisenä iltana pänttääminen ei ole synnynnäinen taito vaan tapa, jonka järkevä ja ajatteleva ihminen on omaksunut ympäristön ohjaamana."